Organizator: Grupa MTP

Coraz więcej firm widzi potrzebę inwestycji w innowacje

Podziel się

Coraz więcej polskich przedsiębiorców dostrzega potrzebę inwestowania w innowacje, ale nakłady na ten cel są coraz mniejsze - uważa dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Towarzystwa Ekonomistów Polskich.

"W Europejskim Rankingu Innowacyjności 2019 (European innovation scoreboard 2019) Polska zajęła 25. miejsce, przed Chorwacją, Bułgarią i Rumunią. Trudno się dziwić, jeśli w ciągu 3 lat (2016-2018) zainwestowało w innowacje tylko 26 proc. firm przemysłowych działających w Polsce, a wśród firm z sektora usług było w tym okresie tylko 21 proc. innowatorów" - wskazała Starczewska-Krzysztoszek.

Według niej "coś wreszcie drgnęło", bo odsetek firm przemysłowych i usługowych aktywnych innowacyjnie "wyraźnie w 2018 r. wzrósł". "A to oznacza, że coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać potrzebę inwestowania w innowacje. Coraz mniej jest natomiast firm, które zapytane o to, dlaczego w innowacje nie inwestują, odpowiadają, że +działają w branży, która nie potrzebuje innowacji+, albo że +są za małą firmą, aby myśleć o wprowadzaniu jakichkolwiek innowacji+" - poinformowała.

Prawie podwoił się odsetek małych firm przemysłowych i usługowych, zatrudniających 10-49 osób, które inwestują w innowacje produktowe. W okresie 2011-2017 w innowacje produktowe inwestowało 6-7 proc. firm przemysłowych, a w latach 2016-2018 - już 11,5 proc. Wśród firm usługowych w latach 2011-2017 w innowacje produktowe inwestowało 4-5 proc. przedsiębiorstw, a w okresie 2016-2018 - prawie 10 proc. - wskazała.

Zdaniem Starczewskiej-Krzysztoszek daleko nam do aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw w większości gospodarek UE, gdzie w innowacje inwestuje co najmniej 50 proc. firm.

Ekonomistka odniosła się też do najnowszych danych GUS dot. działalności innowacyjnej firm w Polsce, z których wynika, że w latach 2016-2018 innowacje wprowadziło 24 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 19,6 proc. usługowych. Nakłady na działalność innowacyjną poniesione w 2018 r. w przedsiębiorstwach przemysłowych wyniosły 23 mld 388,7 mln zł, a w przedsiębiorstwach usługowych - 13 mld 094,8 mln zł.

"Można byłoby uznać przedstawione przez GUS dane dotyczące działalności innowacyjnej przedsiębiorstw 10+ (...) za pierwszy, zauważalny krok ku poprawie skłonności polskich firm do innowacji. Jest jednak +ale+ - nakłady na innowacje firm przemysłowych wyraźnie maleją" - oceniła. W 2015 r. wydały one na innowacje ponad 31 mld zł, ale w kolejnych latach już coraz mniej. W 2018 r. było to 23,4 mld zł - dodała. Zwróciła też uwagę, że nakłady na innowacje firm z sektora usług są stabilne, ale niezbyt wysokie - "po ok. 13 mld zł w ostatnich dwóch latach".

Jej zdaniem obraz innowacyjności polskich przedsiębiorstw nie jest jednoznaczny. Z jednej strony przybywa firm zainteresowanych wprowadzaniem na rynek nowych produktów i wdrażaniem nowych procesów biznesowych, co jest pozytywnym sygnałem, a z drugiej strony ich nakłady na te wdrożenia są coraz mniejsze.

Cieszy, że rośnie liczba firm rozumiejących potrzebę inwestowania w innowacje, widzących i rozumiejących, że świat im i nam może szybko uciec - wskazała. Martwi jednak, jak stwierdziła, że boją się inwestować więcej. "Trudno jednak dziwić się przedsiębiorcom, gdy nie wiedzą, jakimi regulacjami wprowadzającymi nowe obciążenia podatkowe i administracyjne zostaną zaskoczeni. Nie da się podejmować kluczowych dla rozwoju przedsiębiorstwa decyzji inwestycyjnych, gdy otoczenie regulacyjne i polityczne jest niestabilne" - podsumowała.

Towarzystwo Ekonomistów Polskich wyjaśnia zjawiska gospodarcze współczesnego świata, propagując poszanowanie własności prywatnej, wolną konkurencję oraz wolność gospodarczą jako warunki rozwoju Polski. Zrzesza praktyków biznesu i teoretyków różnych dziedzin nauk ekonomicznych.

 

źródło: www.biznesmeblowy.pl